Ana Sayfa
Ziyaretci Defteri
Kur'an-ı Kerim'im önemi
Besmelenin Fazileti
Hurafeler
İman nedir?
Maddeli hadis-i şerifler
Abdest Nasıl Alınır
Şeytan
melekler
cennet
Cehennem
32 ve 54 farz
40 Hadis
Sureler
Menkıbeler
Dini Hikayeler
Cinler
Hac
Tecvid
Sesli Tecvid
ALLAH (cc)
=> Sıfatları
=> Yaratılış gerçeği YARATILIŞ GERÇEĞİ
=> Allah'ın kelamı
=> 99 isminin okunacağı yerler
=> Allah'a İman
=> mirac
Peygamberimiz
naatlar
naat
Adab-ı Muaşeret
başarı allah'tandır
çanakkale
video naat
10 sey vardır ki ruha eziyet verir!!
şeytanın en tatlı 12 sözü
İslam tarihi
Risale-i nur
Kıyamet alametleri
beklenen mehdi ve risale-i nur
hz. mehdi
hz.mevlana
sözler ve hadisler
Reenkamasyon yoktur
Ebu talib'in diriltilmesi
deprem ve günah ilişkisi
Nazar haktır
intihar etmek
Sigara içmek haram mı?
şeytanla bir alimin münazarası
iblisin meleklere sorduğu sualler
kalbe gelen düşünceler
namazdan sonraki vesvese
iman ve vesvese
ibni sina
idarecilik
Dualar
oruç ve zekat
Osmanlı Sultanlarının Ehl-i Beyt sevgisi
İkinci Abdülhamid Han
Fatih Sultan Mehmed Han
Osman Gazi
Şehitler
Kütüphanem
namaz
mübarek gün ve geceler
kıssadan hisse
ŞEYTANIN HİLELERİ
tartışmalı kitap
evlilik kadermi
ESHÂB-I KİRÂM KİMDİR?
ŞEYTANIN KALBE GİRİŞ YOLLARI
GÖKLERLE YERİN BİRBİRİNDEN AYRILMASI
Müslüman Nedir?
Tevhid
küfür
Ramazan Bayramı
Mezhebler
Anne-Babaya Saygı
Fravunun 3000 yıllık ceseti
Abdest Duaları
ilahi dinle
Allahın Kelamı
                     

 

Konuşma. Allah'ın Sübuti sıfatlarından. Allah'ta bulunması zorunlu olan konuşma niteliğini belirtir. Allah bu sıfatı ile peygamberler aracılığıyla emir ve yasaklar koyar, haberler verir. Ancak konuşmasının mahiyeti bilinemez.

Kur'an'da Allah'ın konuşma niteliğine sahip olduğunu gösteren çok sayıda âyet vardır. "Musa, tayin ettiğimiz vakitte bizimle buluşmaya gelip de Rabb'i onunla konuşunca... " (el-A'raf, 7/143), "De ki: "Rabbimin sözleri için deniz mürekkep olsa, Rabbimin sözleri tükenmeden önce deniz: tükenir" (el-Kehf, 18/109), "Ve eğer ortak koşanlardan biri güvence dileyip yanına gelmek isterse, onu yanma al ki, Allah'ın sözünü işitsin... " (el- Tevbe, 9/6) ve "Kıyamet günü Allah ne onlarla konuşacak ve ne de onları temizleyecektir." (el-Bakara, 2/ 174) bu âyetlerden yalnızca birkaçıdır.

Kelamcılara göre Allah'ın Kelam sıfatı ile nitelenmesinin zorunlu olduğu akıl yürütme yoluyla da kanıtlanabilir Kelam bir olgunluk, kemal niteliğidir. Bu nedenle Allah'ın Kelâm sıfatı ile nitelenmesi zorunludur. Allah bunun tersi olan konuşmama ve dilsizlik niteliğinden münezzehtir. Diri olan varlık konuşma niteliğine sahip değilse, konuşmama ve dilsizlik gibi afetlerle nitelenmesi gerekir. Oysa Allah tüm eksiklik ve kusurlardan uzaktır. Tüm peygamberler Allah'ın kelâmını insanlara aktarmış, O'nun emir ve yasaklarını, haberlerini bildirmişlerdir. Bu, bütün peygamberlerden mütevatir olarak gelmiştir. Peygamberlerin elçilik görevi de ancak Allah'ın kelam sıfatı ile mümkündür. Allah'ın konuşma niteliğine sahip olmaması durumunda risalet görevinden de söz edilemez. peygamberlerin varlığı ve bildirdikleri Allah kelamı Allah'ın konuşma niteliğine sahip olduğunun kanıtıdır.

Allah, peygamberlerle konuşur. Ancak bu konuşma iki insanın karşılıklı konuşmalarına benzetilemez. Bu konuşmanın biçimi Kur'an'da şöyle belirtilir: "Allah bir insanla (karşılıklı) konuşmaz. Ancak vahiyle (ilham yoluyla, kulunun kalbine dilediği düşünceyi doğurarak), yahut perde arkasından konuşur, yahut bir elçi gönderip izniyle dilediğini vahyeder" (eş-şûrâ, 42/51). Allah'ın "perde arkasından" konuşması, Hz. Musa (a.s) ile olduğu gibi bir ağaç ya da benzeri bir nesne aracılığı ile konuşmasıdır. Bir elçi göndermesi de kelâmını bir melek (Cebrail) vasıtasıyla vahyetmesidir.

Kelamullah ve Kelam-ı Kadim deyimleri Kur'an'ı dile getirir. Allah'ın mütekellim (konuşan) ve Kur'an'ın da Allah'ın kelamı olduğunda tüm İslam mezhepleri görüş birliği içindedirler. Ancak Kur'an'ın Kelam sıfatı gibi kadim (ezeli) mi, yoksa mahluk (yaratılmış) ve hâdis (sonradan olma) mı olduğu konusunda çok farklı görüşler öne sürülmüş, çok şiddetli tartışmalar yürütülmüştür. Bu konudaki belli başlı görüşler Selef, Mutezile ve Eş'ariye ile Mâturidiyye tarafından savunuldu.

Selef'e göre Kur'an Allah'ın kelâmıdır ve mahluk değildir. Allah'la kaimdir ve O'ndan ayrı değildir. Kur'an ne yalnız anlam, ne de yalnız harflerden ibarettir; her ikisinin toplamından oluşur. Allah harflerle konuşur, harfler de mahluk değildir. Kulun okuyuşu, sesi ve okuma fiili yaratılmıştır, Allah ile kaim değildir. Fakat dinlenilen Kur'an mahluk değildir, Allah ile kaimdir. Allah'ın kelâmı Cibril vasıtasıyla inzal olunan anlamın hikayesi değil, ibaresidir.

Selef'in benimsediği anlayışın tam karşısında Mutezile'nin görüşleri yer alır. Mu'tezile'ye göre Kur'an ses, harf, âyet, sûre vb.lerinden oluşmakta; telif, tanzim, tenzil, inzal gibi hudûs (sonradan olma) nitelikleri taşımaktadır. Bu nedenle kadim değil, mahluktur. Allah'ın konuşması, mütekellim olması, kelamı belli bir mahalde, örneğin Cebrail'de, peygamberlerde, Levh-i Mâhfuz'da, insanın okuyuşunda yaratmasıdır. Kur'an'ın kadim (ezeli) olması, Allah'ın zatı ile birlikte ikinci bir kadimin daha bulunması demektir. Bu da tevhide ters düşer.

Eş'ari ve Maturidi kelamcılar Selef ile Mutezile arasında bir yol izlediler. Bunlar kelamı "nefsi" ve "lafzi" olmak üzere ikiye ayırdılar. Nefsi kelam (kelam-ı nefsi), Allah'ın zatı ile kaim, mahiyetini anlayamayacağımız ezeli bir sıfattır. Lafzi kelâm (kelâm-ı lafzî) ise nefsi kelâma delalet eden ses ve harflerden oluşan Kur'an'ın lafzıdır. Bu lafzî kelam hudûs (sonradan olma) nitelikleri taşıdığı için ezeli değildir, mahluktur. Eş'arî ve Maturidîler nefsi kelâmın işitilip işitilmemesi konusunda ayrılmışlardır. Eş'arîlere göre nefsi kelam işitilebilir. Çünkü varolan bir şeyin işitilmesi de mümkündür. Maturidîler ise nefsi kelamın işitilemeyeceğini savunurlar.

 




AYASOFYA CAMİİ
Eyup Camii, Tan Vakti
EYÜP SULTAN CAMİİ
Caminin içerisinden bir kesit
BEYAZID CAMİİ
Fatih Camii
İstanbul Fatih Camii
Dolmabahçe Camii
DOLMABAHÇE CAMİİ
Haliç'in Karaköy yakasından Süleymaniye Camii'nin görünüşü
SÜLEYMANİYE CAMİİ
Süleymaniye Camii'nin içi
YAVUZ SELİM CAMİİ

MİMAR SİNAN ŞEHZADEBAŞI CAMİ
Selimiye Camii
SELİMİYE CAMİİ


ÇEŞİTLİ CAMİİLER



Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol